Bezpieczna sprzedaż fajerwerków

Przed nami okres noworoczny. W tym czasie, jak grzyby po deszczu zaczynają pojawiać się okresowe punkty sprzedaży sztucznych ogni. Jak przygotować się do sprzedaży tego produktu ? Czy muszę posiadać zezwolenie ? O bezpiecznej sprzedaży sztucznych ogni  w kilku słowach.

Pozwolenie

Sprzedaż wyrobów pirotechnicznych oznaczonych znakiem CE lub NWP nie wymaga koncesji lub pozwolenia od wojewody. Należy pamiętać, że sprzedaż wyrobów pirotechnicznych dozwolona jest wyłącznie osobom pełnoletnim. Sprzedawca ma prawo o poproszenie od osoby kupującej o dokument tożsamości, aby potwierdzić jej wiek.

Oznakowanie produktu

Obowiązek odpowiedniego oznakowania towaru  zawsze spoczywa na dostawcy. Pełne oznaczenie wraz z opisem wyrobu powinno znajdować się na każdym kartonie i opakowaniu  jednostkowym. Wyroby powinny posiadać szczegółowy opis towaru, nazwę, sposób użytkowania, numer normy i klasę. Powinniśmy pamiętać, że wszystkie opakowania wyrobów oznaczone znakiem CE lub NWP są zabezpieczone, co najmniej jedną a zwykle dwiema lub trzema warstwami chroniącymi wyrób przed przypadkowym odpaleniem. Bez zerwania tego zabezpieczenia nie jest możliwe zadziałanie wyrobu.

Magazynowanie i składowanie

Należy pamiętać, że materiały pirotechniczne powinny być przechowywane wyłącznie w oryginalnych opakowaniach jednostkowych i zbiorczych. Temperatura powietrza nie powinna przekraczać 30 oC, a rożnego rodzaju źródła ciepła  np.: grzejniki, farelki, nagrzewnice itp. oraz przewody grzewcze powinny być oddalone od miejsca składowania wyrobów o co najemnej 1 m.

Stanowisko sprzedaży

Sprzedaż wyrobów pirotechnicznych może odbywać się wyłącznie na stanowiskach do tego przeznaczonych. Na tym samym stanowisku nie powinny być sprzedawane inne wyroby np.: chleb, mleko, gazety itp., co więcej stoisko nie może być samoobsługowe. Często można zauważyć to w sklepach wielkopowierzchniowych, że przy stosiku zawsze jest osoba z obsługi. Zawsze należy pamiętać, aby zabezpieczyć ekspozycję przed samodzielnym pobraniem przez klienta. W miejscu sprzedaży powinna widnieć informacja o obowiązku podawania wyrobów wyłącznie przed sprzedawcę. Stoisko sprzedaży powinno być oddalone od  głównych ciągów komunikacyjnych w obiekcie i  z dala od preparatów łatwo zapalnych lub łatwopalnych  lub pojemników zawierających sprężony gaz, np. dezodoranty.

Jak zabezpieczyć stoisko w przypadku pożaru ?

Stoisko powinniśmy wyposażyć w koc gaśniczy oraz przynajmniej dwie gaśnicy pianowe, każda o pojemności 6 dm3. Osoba, która dokonuje sprzedaży powinna zostać przeszkolona, jak postępować w sytuacji awaryjnej. Stoisko możemy wyposażyć również w kilka worków piasku. Potencjalnym zagrożeniem pożarowym mogą być też opakowania uszkodzone, z których będzie wydostawał się proch. Należy pamiętać, aby zabezpieczyć te opakowania i przekazać je do utylizacji zgodnie z zaleceniami producenta.

Pozdrawiam,

Tomasz Ołyński

Specjalista ds.  BHP i P.POŻ

UWAGA !!!

Niniejszy materiał nie stanowi wytycznych do sprzedaży i magazynowania materiałów pirotchnicznych. Jest tylko interpretacją własną autora.  Przed organizacją punktu sprzedaży należy zapoznać się z wytycznymi zaleconymi przez producenta wyrobów pirotechnicznych.

Podstawa prawna:

A. Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. 2015 poz. 1100).

B. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 lipca 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji, transporcie wewnątrzzakładowym oraz obrocie materiałów wybuchowych, w tym wyrobów pirotechnicznych (Dz. U. z 2003 r. nr 163, poz. 1577 ze zmianami Dz. U. z 2012 r. poz. 1202).

C. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2010 r. nr 109, poz. 719).

« »
Copyright BHPLAB 2019. All rights reserved. Polityka prywatności